Vlastníte dům, nebo byt? Zjistěte, zda máte v pořádku daň z nemovitosti

Otázka daní v lidech často vyvolává pocity nejistoty. Proto jsem se rozhodl připravit krátkou sérii článků, která vám prozradí všechny základní informace ohledně daní v souvislosti s vlastnictvím nemovitosti a přinese tak do vaší duše klid.

Tradičně se jednalo o tři daně. Zaprvé při nákupu domu či bytu jste dříve platili 4% daň z nabytí nemovitosti. Tato daň ale byla naštěstí zrušena v roce 2020.

Dále musíme myslet na 15% daň ze zisku, kterou platíte při prodeji nemovitosti. Nicméně mnoha lidí se tato daňová povinnost netýká. Patříte mezi ně? To se dozvíte v mém předchozím článku, který se věnuje pouze této dani.

A konečně každý majitel jednou ročně platí daň z nemovitých věci, dříve daň z nemovitosti. Ta se týká všech vlastníků parcel, bytů, rodinných domů, rekreačních zařízení, ale i pastvin a orné půdy. Podle typu majetku ji rozdělujeme na daň z pozemků a daň ze staveb a jednotek. Každá z nich pak stanovuje jinou částku, kterou musíte zaplatit.

Výši požadované částky také spoluurčují vlastníkům přímo obce a města, ve kterých jejich nemovitost stojí. Daň z nemovitosti totiž neplatíte státu, ale právě městu.

Dalším specifikem daně z nemovitých věcí je, že ji platíte vždy na rok dopředu. Pokud tedy v roce 2022 svůj dům přestavíte, prodáte nebo rovnou koupíte jiný, odrazí se to až na dani v roce 2023.

Tím se také dostáváme k důležitým termínům, které se s daní z nemovitosti pojí. Níže jsem je pro vás přehledně vypsal:

Kalendář daně z nemovitých věcí v roce 2022

Pokud jste v roce 2021 koupili novou nemovitost, nebo na stávající nemovitost provedli výrazné změny (přístavba, změna rozlohy), museli jste poslat na místní finanční úřad daňové přiznání do 31. ledna 2022.

Pokud jste v minulém roce neprovedli žádné změny, finanční úřad vám sám do 31. ledna poslal složenku s konkrétní částkou.

Daň z nemovitých věcí do 5.000 Kč je třeba zaplatit do 31. května 2022.
Daň z nemovitých věcí nad 5.000 Kč můžete zaplatit ve dvou splátkách. První činí 5 000 Kč. Druhá zbytkovou částku, kterou musíte na finanční úřad poslat do 31. srpna u poplatníků provozujících zemědělskou výrobu či chov ryb a do 30. listopadu 2022 u ostatních poplatníků.

Upozornění na platbu této daně vám finanční úřad každý rok zasílá automaticky od té doby, co svou nemovitost přihlásíte. Nemusíte se tedy bát, že něco zanedbáte.

Během začátku roku vám tedy přijde složenka, kterou můžete rovnou použít k zaplacení daně. Také můžete platit na pokladně úřadu nebo převodem na účet, jehož číslo opět najdete na složence. Zaplatit lze i prostřednictvím SIPO.

Majitelé datových schránek pak dostanou místo složenky zprávu do svých datových schránek. A vlastníci, kteří zadali svůj email, získají informace o placení daní tímto způsobem.

Výjimkou jsou vlastníci, kteří jsou zároveň držiteli ZTP nebo ZTP/P a pobírají příspěvky. Ti si s těmito termíny vůbec nemusí dělat hlavu, neboť jsou od daně z nemovitosti zcela osvobozeni.

Když koupíte dům, musíte se přihlásit k dani z nemovitosti

Když si koupíte nový dům, musíte se sami přihlásit k dani z nemovitých věci. To provedete pomocí daňového přiznání, které pošlete na finanční úřad, v jehož obvodu nemovitost stojí, do 31. ledna následujícího roku.

Od té chvíle se už o vaši daň finanční úřad stará sám. Daňové přiznání tedy vyplňujete vždy jednorázově: pokud koupíte novou nemovitost, nebo na stávající nemovitosti provedete výrazné změny. Například když přistavíte patro nebo změníte rozlohu domu.

Daňové přiznání můžete odeslat elektronicky z pohodlí domova na adrese finančního úřadu.

Prodáváte svůj byt? Nezapomeňte se odhlásit na finančním úřadě

Stejně jako se při koupi nemovitosti musíte k dani sami přihlásit, při prodeji nezapomeňte finančnímu úřadu sdělit její odhlášení. Protože na tento postup zatím neexistuje standardizovaný formulář, můžete na úřad prostě poslat doporučený dopis s čestným prohlášením.

Další variantou je vytvořit nové daňové přiznání. Tento způsob je ideální pro ty z vás, kteří mají pod správou jednoho finančního úřadu více nemovitosti a rozhodli se pro prodej pouze jedné z nich.

Na závěr nezapomeňte, že odhlásit nemovitost musíte i v případě, že svůj dům darujete. Podle finančního úřadu jde stále o stejnou transakci, ať už dům přejde na nového vlastníka jakýmkoliv způsobem.

To je vše, co o daních jako vlastník nemovitosti potřebujete vědět. Své daňové okénko bych rád uzavřel malým povzbuzením. Daně totiž vůbec nejsou tak děsivé, jak vypadají. Stačí si poznačit několik dat v kalendáři a můžete v klidu spát ve svém novém domě či bytě.

Autor článku

Marek Zdražil

„Jsme realitní makléř, který prodává nemovitosti s nadšením.Vaše spokojenost je má práce a radost.“

Další zajímavé články

Zjistěte, zda se vyplatí vaší nemovitost prodat, nebo pronajmout

Někdy je byt či dům skvělá investice, jejíž cena v čase stabilně roste, zatímco vy pobíráte měsíční dividendu v podobě nájmu. Jindy to bohužel zas …

Přečíst článek →

Vyberte si správného realitního makléře

Výběr realitního makléře se může zdát, jako poměrně snadná záležitost s ohledem na jejich množství na realitním trhu. Bohužel většina z nich častokrát postrádá kvalitu. …

Přečíst článek →
Přejít nahoru